Carcassonne – Turijn (28/7 – 12/8)

Ik ben terug van weggeweest. De afgelopen twee weken volgde ik met een aantal gelijkgezinden een stuk van de officiële 100-cols tocht van Carcassonne tot Salbertrand. In totaal haspelde ik in twee weken iets van een 1350 km af. De omstandigheden waren over het algemeen ideaal, een rustdag in Carpentras met mistralwinden, een rustdag in Jausiers met kille regen en een aantal koude nachten op grote hoogte niet te na gesproken.

Enkele persoonlijke hoogtepunten:

  • beklimming Col d’Uglas vanuit St. Jean du Gard (tijd: 20.14). Cfr. De ronde van Tim Krabbé. Lees het boek “De Renner” !
  • col d’uglas
  • Col de la Cayolle vanuit Guillaumes met dreigende onweerswolken die ervoor zorgden dat ik me compleet in de vernieling reed om toch maar droog in Jausiers aan te komen. Ik slaagde erin in tegenstelling tot anderen die compleet doorweekt en verkleumd de gemeentelijke camping Le Planet bereikten.
  • Het stuk door de Gorges du Verdon met panorama boven het meer van Sainte Croix. De Route des Cretes schrikaanjagend hoog boven de Verdon. Het éénrichtingsteken lapten we aan onze laars.
  • Col de l’Iséran in de sneeuw. Het hoogste punt van de tocht met zijn 2770 meter boven zeeniveau.
  • Gorges de Lanesque.

Een gedetailleerd reisverslag volgt misschien later, als ik wat meer tijd heb. Intussen mag ik genieten van de Belgische zomer. Dat het gauw winter wordt!

~ door wernermaes op 14 augustus 2007.

4 Reacties to “Carcassonne – Turijn (28/7 – 12/8)”

  1. Keurige tijd op de Uglas, nog even doortrainen en u evenaart de tijd van DE RENNER. Voor meer info over de Col d’Uglas verwijs ik u naar het boek “43 Wielerverhalen” (ook van TK), daar staat een prachtverhaal in over de Col d’Uglas. Tim zat eens met een geliefde op die berg en zag in de verte een wielrenner de berg oprijden in een rode trui. Op dat moment besloot hij, ik word wielrenner. Als hij daar niet had gezeten, hadden wij nooit van de unieke wielerliteratuur van Tim kunnen genieten. Wilt u ook eens de beleving van het fietsen over Tim zijn weggetjes ervaren, kijk dan eens op
    http://www.fietsenbeleving.nl/rondevantimkrabbe/index.html

  2. Eerlijk gezegd had ik sneller gekund, het was de eerste keer dat ik hem deed. Daarvoor had ik ook al 60 km in de benen. De tijd van Tim Krabbé (14.56) is wel te hoog gegrepen voor mij.

  3. Ik doelde meer op de tijd van 18.40 die Tim in zijn “tweede fietsleven” reed. Als je al 60 km in de benen hebt, en je kent de klim niet, kan er nog zeker een of twee minuten af en is zijn tijd benaderbaar voor u wellicht.

  4. ah, 18.40 moet haalbaar zijn🙂
    ik vond het trouwens een prachtig colletje, net als de rest van de bende.

    die boek ga ik proberen te vinden, de renner heb ik al gelezen.

    bedankt

    w.

Geef een reactie

 
