Chaudfontaine-Durbuy-Chaudfontaine: 01/05/2008

In een ver verleden toen ik als pas afgestudeerde jongmens in Seraing werkte stond deze Waalse klassieker steevast op mijn kalender. De laatste jaren ben ik er helaas nooit meer geraakt om diverse redenen.

Vandaag had ik nog eens zin in deze niet al te zware tocht altijd in de buurt van de Ourthe. Klokslag acht uur startte ik tesamen in een heus peloton met in de eerste helft wind op kop en de zwaarste helling naar de bronnen van Bru. In dit peloton was er altijd wel iemand bereid om met zijn neus in de wind te fietsen zodat ik eigenlijk in een zetel zat. Maar op de helling naar Bru verbrokkelde het peloton helemaal en zo onstonden er kleine groepjes. Zelf nam ik een jonge kerel op sleeptouw.

De bepijling was niet overal even duidelijk en zodoende reed ik met mijn kompaan voor één dag verkeerd. “On s’est trompé” wist die paljas mij te vertellen. Dat was duidelijk. Maar mijn befaamd oriëntatievermogen liet mij ook deze keer niet in de steek en al snel belandden we terug op het parcours ter hoogte van Bomal. Daar begon het festijn. Langs de boorden van de Ourthe ging de gashendel met de wind in de rug volledig open en zo werd er constant gevlamd met snelheden tussen de 40 en 50 km/u.

Helaas had ik besloten om in Esneux de nieuwe helling (Côte de la roche aux faucons) uit Luik-Bastenaken-Luik te gaan verkennen en liet mijn vluchtgezellen dus gaan. Deze helling vinden bleek niet zo evident. Na enig zoekwerk reed ik richting Hony (deelgemeente van Esneux) om daar de Avenue de l’Eglise in te draaien. Op een egaal en pas vernieuwd wegdek ging het direct serieus omhoog. Nadien vlakte het wat af maar het zwaarste stuk van 18% loerde om de hoek. Over de streep wist ik vanop teevee dat het ergste leed nog niet geleden was; er kwam nog een stuk vals plat en een lang recht stuk omhoog met de wind in het nadeel. Uitgeput bereikte ik de grote baan (N63) en daalde via de Côte de Sart-Tilman (waar een hippisch evenement plaatsvond) naar Tilff. De rest kan je wel raden.

Gegevens: 126,63 km in 3.50.11 (33,008 km/u)

Het parcours
Chaudfontaine 0
Trooz 4
Gomzé 8
Louveigné 11
Remouchamps 17
Nonceveux 22
Bru 27
Bosson (ravito) 32
Werbomont 33
Burnontige 35
Fays 39
Deux-Ry 42
Fanzel 45
Erezée 51
Pas Bayard 57
Wéris 59
Morville 61
Tour 63
Barvaux 67
Bomal (contrôle) 72
Herbet 74
Tohogne 76
Hamoir 81
Fairon 83
Comblain-la-Tour 86
Comblain-au-Pont 89
Chanxhe 93
Poulseur 96
Esneux 100
Méry 103
Tilff 107
Angleur 111
Chênée 114
Vaux 116
Chaudfontaine 120

~ door wernermaes op 1 mei 2008.

Geef een reactie

 
