Dwars door de Westhoek, 03/05/2008

Afgelopen weekeinde vertoefde ik aan onze Belgische (binnenkort Vlaamse) kust en gezien het voorspelde zonnige weer had ik mijn scandium ros meegenomen. Met de door mij schoonvader aangereikte fietskaarten van de Westhoek (Noord en Zuid) stippelde ik een tocht uit die me zou leiden tot het Westvlaamse Heuvelland volgens het principe van het fietsknooppuntennetwerk.

Zaterdag vertrok ik alzo rond het uur 9.30 wetende dat ik me tijdens het eerste deel aan tegenwind kon verwachten wat altijd goed is voor de motivatie. Kortom de eerste zestig kilometers waren afzien en kon het landschap niet echt boeien uitgezonderd het stuk kanaal rond Boezinge en de reigers in Lampernisse. Een tussenstop hield ik aan een uiterst kleine gedenkplaats Colne Valley Cemetery te Boezinge.

Hierna begon het al waar meer te heuvelen en werd het landschap ook aantrekkelijker, o.a. een pas aangelegd bos ter hoogte van Zillebeke kon me bekoren. Het fietsroutenetwerk vertoonde her en der enkele gebreken in de vorm van ontbrekende bordjes. Pardoes belandde ik zowaar in Mesen pal aan de Franse grens alwaar ik een cola nuttigde in een tankstation. De uitbater van deze tent meende aan mijn accent te kunnen uitmaken dat ik een Nederlander was. Verbolgen verliet ik zijn etablissement.

Op naar Kemmel en Dranouter waar ik de Monteberg wou beklimmen en ik dacht dat ik dat ook gedaan had maar achteraf zag ik op de kaart dat dit niet zo was. In Dranouter slalomde ik tussen uitlaatgassen en provisionoir geinstalleerde garages van de daar gehouden Westhoek autorally. De Vidaigneberg in Westouter naar beneden en iets later wou een inwoner mij een toegangskaart tot een lokale wielerkoers aansmeren. Ik bedankte feestelijk en vervolgde mijn weg richting Poperinge. Hier volgde ik de grote baan maar deze bleek haast compleet verlaten zodat ik het fietspad rechts liet liggen en op het gladde asfalt bolde.

De smaak van de grote baan te pakken reed ik dan maar verder naar West- en Oostvleteren langs de N321. Het laatste deel van mijn tocht besloot ik langs de rivier van West-Vlaanderen, de Ijzer via Diksmuide tot in Nieuwpoort. In Nieuwpoort stad zelf waren de wegenwerken nog altijd niet gedaan zodat ik met enige omweg en vertraging en via de Poggio van Nieuwpoort in Nieuwpoort-bad arriveerde.

Gegevens: 150,89 km in 4.59.03 (30,274 km/u)

Parcours (in grote lijnen): Nieuwpoort – Oostduinkerke – Wulpen – Booitshoeke – Avekappelle – Zoutenaaie – Oudekapelle – Knokkebrug – Boezinge – St.Jan Ieper – Zillebeke – Voormezele – Wijtschate – Kemmel – Dranouter – Loker – Westouter – Reningelst – Poperinge – Oostvleteren – Reninge – Noordschote – Diksmuide – Nieuwpoort.

~ door wernermaes op 4 mei 2008.

Geef een reactie

 
