Dwars door de Westhoek, 21/09/2008

Afgelopen zondag viel het fietsen enigzins tegen. Diverse factoren zorgden voor een fietstocht in mineur. Allereerst was er de flinke oostenwind die aan zee en omgeving toch altijd 1 beaufort harder waait dan in het binnenland. Dit maakte dat ik halverwege de rit al redelijk “choco” was. Gelukkig had ik het laatste deel langs het kanaal Ieper-Ijzer en langs de Ijzer zelfs de wind in de rug zodanig dat ik toch nog met een iet of wat acceptabele snelheid de kust bereikte.

Ten tweede – en dit ergerde mij meer – blijkt men in West-Vlaanderen niet te overdrijven met richtingaanwijzers. Zelfs het fietsroutenetwerk dat ik volgde is op sommige plaatsen onvolledig of toch zeker onduidelijk. Ook eindigt een prachtige weg door de duinen (knooppunt 66 – 65) ineens pardoes in een onverharde kiezelweg.

Ten derde kwam ik in het centrum van Poperinge in aanvaring met een bewaker van de plaatselijke Hoppestoet die mij de doorgang belette. Ik diende voor een of andere carnavaleske optocht zeven euro’s neer te tellen (inwoners zelf maar 2 euro) wat ik categoriek weigerde en met allerlei gebaren duidelijk maakte dat ik louter verder wou fietsen. Mijn protest eindigde in fulminaties allerhande toen de opzichter onvermurwbaar bleek.

Gegevens: 130.69 km in 4.23.39 (29,742 km/u)

~ door wernermaes op 22 september 2008.

Geef een reactie

 
