Brabantse pijl 29/03/2009

Tradities zijn er om in ere te houden en daarom vertrok ik om 11.00 voor de volledige brabantse pijl. Vooraf had ik wel wat schrik van de noordwesterwind maar in het eerste gedeelte viel die goed mee. Eens voorbij waterloo had ik ook mijn bedenkingen bij de 9 km naar nijvel langs de N27 waar ik een tiental jaar geleden al eens langsgereden was en die er toen slecht bij lag. Maar driewerf hoera, heel het wegdek was vernieuwd en hetverkeer was ook zeer beperkt. Zondagmiddag zat er misschien voor iets tussen.

Iets voor nijvel een leuvenaar opgeraapt die me vriendelijk vroeg of hij mocht uitrusten in mijn wiel. Ik knikte begrijpend. Na nijvel begon de ellende wel, rechts afslaan naar ittre en de wind vol op de snuit. Gelukkig waren het mooie wegen met knappe vergezichten.

De eerste helling naar haut-ittre (rue de la montagne) kende ik maar ze deed toch pijn. Het zwaarste
moest nog komen, de ellenlange beklimming van de rue de hal met wind vol op de kop. De leuvenaar moest eventjes lossen eraf maar als een gentleman wachtte ik boven hem boven op. Na het station van halle reed de man in kwestie naar huis, hij zat kapot en zag het lokale rondje niet meer zitten. Ik reed verder via sint-pietersleeuw.

Ter plaatste één lokaal rondje afgewerkt met een topsnelheid van 71 km/uur in de afdaling van de bruine put. Inmiddels 110 km op de teller en daarmee vond ik het welletjes. Naar buizingen gereden, taart binnengespeeld en dan met vrouw en kinderen gaan wandelen in het bucolische hallerbos.

blijft de moeite waard, die brabantse pijl…

~ door wernermaes op 1 april 2009.

Geef een reactie

 
