Nieuwpoort-bad – Melle 13/04/2009

Vrijdag reed ik naar Nieuwpoort, op Paasmaandag keerde ik weer naar huis per fiets, ditmaal tot Melle waar we bij een bevriend koppel hadden afgesproken. Iets voor tweeën zette ik aan in een kil (11 graden) en mistig Nieuwpoort. Niet echt een route uitgestippeld; ik had me alleen voorgenomen om een andere weg te kiezen dan vrijdag.

In het begin fietste ik langs de Brugse vaart die dankzij zijn kaarsrechte vorm een paradijs was voor heuse snelheidsduivels. Daarom sloeg ik al snel rechtsaf naar Slijpe en Sint-Pieterskappele. Tot nu toe viel het landschap best mee maar de passages door Leke, Koekelare en Ichtegem stelden teleur. Saaiheid troef. Bovendien werd ik een Ichtegem opgehouden door een wedstrijd. Stante pede dacht ik aan een wielerwedstrijd maar het betrof een loopevenement voor jong en oud.

Gelukkig klaarde het weer op, de zon kwam erdoor en ook het landschap na Aartrijke werd mooier. De weg naar Veldegem vond ik niet direct, daarom belandde ik in Zedelgem om zo naar Ruddervoorde te fietsen. Mooie fietswegen in deze gemeente. Op weg naar Hertsberge stak ik de drukke N50 over en iets later hield ik halt met vijftig kilometer op de teller. Een groot deel van mijn proviand moest eraan geloven.

Wat volgde waren mooie, rustige wegen naar Wingene, Ruiselede, Poeke en Lotenhulle. Onderweg kon ik diverse rundveehouders en varkenshoeders gadeslaan. Verder via Nevele, Vosselare en Bachte-Maria-Leerne. De Leie was vlakbij. Na Sint-Martens Leerne kwam een prachtig stukje Leiestreek. De Leie meanderde rechts van mij. Verblind door haar schoonheid miste ik de afslag naar Sint-Martens Latem en daardoor diende ik een stuk N43 af te fietsen. Geen probleem want er lag tamelijk goed fietspad naast en iets verder ging ik rechtsaf naar De Pinte en Zevergem.

Hier was het wel even zoeken om een deftige weg naar Zwijnaarde en Merelbeke te vinden maar gelukkig voor mij stonden er bordjes met fietsroutes. In Merelbeke nam ik de mooie Poelstraat naar Bottelare en iets voor dit dorp koos ik de afslag Melle via Lemberge en Gontrode.

Moe maar voldaan kon ik direct terug aan de slag met het duwen van schommelende kinderen.

Gegevens: 118,04 km in 3.35.25 (32,877 km/uur)

~ door wernermaes op 14 april 2009.

Geef een reactie

 
