Fietsen rond Eygaliers: 7-12 juni 2009

Het onooglijke Eygaliers in departement nummer 26 Le Drôme was het decor voor de jaarlijkse fietsvakantie van Racing Team Inseguitori.

De eerste rit kondigde zich op papier rustig aan, maar bleek in werkelijkheid tamelijk pittig met diverse beklimmingen van colletjes zoals de Croix Rouge, La Sausse, Lescou, Pré Guittard. Voor de kanjer van de dag (Col de Soubeyrand) aan te vatten hielden we even verpozing op een terras in Remuzat. Iets wat blijkbaar *not done* is in Inseguitori milieu. Na deze kanjer restte ons nog de Col d’Ey van opzij.
Gegevens: 124,84 km in 4.43.52 (26,387 km/uur)

De tweede rit passeerde over de Gorges de la Nesque (na een ommetje over een aantal cols rond Malaucène) al waar zich een heus taktisch schouwspel voltrok met in de hoofdrol onze bergkoning Vinnie die Zoetemelkgewijs tweede eindigde. Voor de rest van de week was hij op de top onklopbaar.
Gegevens: 126,59 in 4.23.19 (28,845 km/uur)

De derde rit werd ingekort en bood ook weer voer voor discussie. In de aanloop naar Col de Perty sprong Basso weg en pakte een goeie halve minuut. De Antwerpse connectie had echter een troef achter de hand in de vorm van superknecht Piet die er Escartingewijs geweldig de pees op legde zodat de deur vanachter wagenwijd openstond. Ikzelf kon niet meer dan aanklampen en was al blij dat ik de andere 4 tenoren nog kon volgen. Totdat Basso werd bijgehaald en die deksele Maarten meteen het vuur aan de lont stak. Boven zag ik ze terug en de zwarte lucht maakte dat ik stante pede naar Laborel daalde. Een goeie keuze bleek even later want een ferme stortbui koelde alles en iedereen af. Enkelen bereikten zodoende klappertandend onze schuilplaats. Nadien werd er tamelijk gegroepeerd gereden (om het warm te krijgen?).
Gegevens: 111,02 in 4.07.53 (26,872 km/uur)

Mijn voornemen indachtig paste ik op dag vier met plezier voor de Reus van Provence die mijn metgezellen vanuit Bédoin zouden beklimmen. Ik koos een rit met over verschillende cols ( Fontaube, Aires, Aulan langs de Gorges de Toulorenc, Mévouillon, Pigière, Négron, l’Homme Mort, Col des Veaux). Een hele mooie tocht met als lastigste col de Col du Négron.
Gegevens: 130,61 km in 4.59.36 (26,157 km/uur)

De vijfde rit stond in het teken van de recuperatie en voerde mij samen met enkele volgelingen over de Col d’Ey en Peyruergue.
Gegevens: 59,78 km in 2.08.54 (27,826 km/uur)

Op de laatste dag koos ik het hazenpad na ongeveer 30 km in Curnier en volgde de mooie Gorges d’Eygues tot in Verclause. Hier begon de lange maar in het begin zeer ontspannende klim naar de Col du Reychasset. Gedurende meer dan 10 km kwam ik niemand tegen en was er amper een teken van leven te bespeuren. Tot opeens er een bord naast de weg stond met daarop: “Route barrée à 7 km: éboulement”. Ik had geen idee wat “éboulement” betekende en reed onwetend verder in de veronderstelling dat ik die éboulement wel de baas kon. De weg bleef omhoog gaan en aan een verlaten boerderij stond er een nieuw bord: “Route barrée à 900 m”. Ik was zeer benieuwd naar de éboulement. Een kilometer later hoorde ik het lawaai van machines en kwam ik wegenarbeiders tegen. Ineens wist ik wat de éboulement in kwestie was: een lawine van rotsen die de weg totaal blokkeerden. Ik vervloekte mijn eigenzinnigheid en diende rechtsomkeer te maken tot aan de omleiding. Daar ging het meteen stevig omhoog naar Chauvac. Gedemoraliseerd door de nodeloos gemaakte hoogtemeters bereikte ik aan slakkengangetje de top.

Dat beloofde voor de supersteile Col de Pierre Vesce. En het kwam niet goed; reeds 80 km in de benen en nog niet gestopt voor het inslaan van proviand leidde ertoe dat ik zigzaggend die kuitenbreker overmeesterde. Gelukkig kwam ik niet veel later terug aan in Laborel onder een stralend zonnetje en bestelde een cola in onze schuilplaats van dag drie. Ik speelde al mijn proviand naar binnen, niet erg snugger weliswaar maar nood breekt wet. De Col de Perty ging beter dan verwacht en boven had ik terug de moraal te pakken om de laatste 40 voornamelijk dalende kilometers aan een sneltreintempo af te haspelen.
Gegevens: 140,15 in 5.18.53 (26,370 km/uur)

En ze hebben mij blijkbaar geflitst op de Ventoux🙂

IMG_4335dauph

~ door wernermaes op 16 juni 2009.

Eén reactie to “Fietsen rond Eygaliers: 7-12 juni 2009”

  1. Prachtige foto!

Geef een reactie

 
