Heruitgave van het boek “De Seizoenen” van Clem Schouwenaars

Naar aanleiding van luxe-uitgave van dit magnum opus van één van mijn favoriete auteurs Clem Schouwenaars wordt er in Diksmuide in feestelijk literaire bijeenkomst georganiseerd.

Zondag 25/10/2009 – 15 uur
CC Kruispunt

Schrijver Clem Schouwenaars (1932-1993) woonde en werkte een jaar lang in Lampernisse, een deelgemeente van Diksmuide. Over zijn wedervaren in deze streek schreef hij kort nadien de roman ‘De Seizoenen’, die al snel tot de klassiekers van de Vlaamse literatuur werd gerekend.
Diksmuide is terecht trots op dit boek en houdt de aandacht voor auteur Clem Schouwenaars graag levendig. 38 jaar na Schouwenaars’ verblijf in Lampernisse is het tijd voor een uitgebreide heruitgave van zijn meesterwerk De Seizoenen. Niet zomaar een zoveelste herdruk van de roman, wel een uitgebreide luxe-editie met heel wat aanvullende bijlagen: een DVD met interviews en getuigenissen, een toeristische route, een dichtbundel en een exclusieve ets van kunstenaar Fernand Vanderplancke.

De Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Clemens non Papa, CC Kruispunt, de Stadsbibliotheek en initiatiefnemer de Gevallen Engel vzw slaan de handen in mekaar voor een feestelijke voorstelling van het boek aan pers en publiek. In diverse bezettingen en genres brengen leerlingen en leerkrachten van de academie proza en poëzie van Clem Schouwenaars in contact met muziek van Johann Sebastian Bach en Bart Vermeirsch. Deze laatste componeert speciaal voor deze gelegenheid een nagelnieuw pianowerk dat wordt uitgevoerd door de jonge beloftevolle pianiste Fauve Vermeirsch. Na afloop word je vriendelijk uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Een feestelijk literair concert, op een feestelijke zondagnamiddag!

http://www.clemplus.be

Partner
CC Kruispunt i.s.m. De Gevallen Engel vzw, SAMW, Stadsbibliotheek

Tickets
10 euro
8.,50 euro (-26/+60 jaar)
7.,50 euro (abo/groep)
5 euro (-18 jaar)

Drankje en hapje inbegrepen.

~ door wernermaes op 23 juli 2009.

3 Reacties to “Heruitgave van het boek “De Seizoenen” van Clem Schouwenaars”

  1. Clem Schouwenaars was mijn bondgenoot van ’t begin tot einde. Zijn naturalistische schrijfstijl, de altijd aanwezeige underdog, een man naar mijn hart.

  2. CLEM SCHOUWENAARS is een vriend, een man naar mijn hart. Via zijn boeken ontmoet je de schrijver, onbedeesd. Zijn naturalischtische schrijfstijl, de altijd aanwezige underdog, de kunstenaar, de rebel…. ‘Oog om oog’ was ’t meest beklijvend en ‘Gras’.

  3. Ik herinner me nog levendig “de seizoenen” van Clem Schouwenaars. Als student lerarenopleiding verplichtte lectuur, al had het leven me toen nog niet de nodige schoppen toegediend en kon ik derhalve me niet helemaal in Anton verplaatsen. Ondertussen 55 en meer watertjes doorzwommen dan me lief is, onlangs “de seizoenen” voor het eerst herlezen.
    Neem van mij aan : het is een boek dat zondermeer door dokters zou moeten worden voorgeschreven, verplicht te lezen door elkeen die met zichzelf worstelt, als mogelijke therapie om vertwijfelde zoekers de essentie van de levenskunst te laten vinden.

Geef een reactie

 
