Montbrison – Argelès-Gazost (10-21 juli 2009) deel 1

Nadat ik twee jaar geleden van Carcassonne naar Turijn fietste volgens het parcours van de 100 cols tocht, deed ik dit jaar het stuk van Montbrison tot Argelès-Gazost. Carcassonne bleek niet haalbaar omwille van tijdsgebrek. Tijdens deze 10 dagen fietste ik grotendeels over onbekend terrein; eerst het Centraal Massief, dan door de Lot, via de Gers naar Frans Baskenland om alzo aan te komen in de Pyreneeën.

Na een ietwat enerverende camiontocht omwille van vroegtijdige vakantiedrukte naar het stadje Montbrison geraakte alles verrassend snel in de plooi. Automatismen kwamen terug naar boven, tenten werden in ijltempo rechtgezet en al gauw zat iedereen aan tafel.

De eerste rit speelde zich af in de Auvergne met direct na de start al meteen 17 km klimmen voor de wielen met de Col de la Croix de l’Homme mort. Dood was ik alleszins boven. Overnachten deden we op een overdreven dure camping in Brioude gelegen naast de rivier Allier.

Rit twee kende een loodzwaar begin door de tegenwind en de continu stijgende wegen. De middagstop boven op de helling in Viargues was welgekomen. Het hoogtepunt kwam op het einde met de mooie Pas de Peyrol, de hoogste bergpas in het Centraal Massief. Onze slaapplaats was een boerderij in St.Julien de Jourdanne.

Pas de peyrol

Tijdens de derde rit op weg naar het toeristische Rocamandour werden we voor het eerst geconfronteerd met een verzengende hitte. Het eerste deel van de rit ging voornamelijk in dalende lijn, na de middagstop werd het toch wat pittiger en was ik maar al te blij om de eindbestemming – al weer een camping à la ferme – te bereiken alwaar ik uitgebreid mijn dorst kon laven.

Rocamadour

Op de laatste dag voor de rustdag doorkruisten we het departement van de Lot wat een voortdurend golvend parcours opleverde. Ook na de rustdag op weg naar Plaisance de Gers kende het parcours amper vlakke kilometers. Voortdurend op en af wat – tesamen met de hitte – mijn benen danig verzuurden. In feite voelen dergelijke ritten zwaarder aan dan een rit met 2 cols. Je komt immers nooit in je ritme, je moet voortdurend schakelen, je herlanceren en motiveren voor de volgende helling.

Gegevens:

Dag 1: Montbrison – Brioude: 121,5 km in 4.39.05 (26,121 km/uur) 2018 hoogtemeters
Dag 2: Brioude – St.Julien de Jourdanne: 106,19 km in 4.37.41 (22,945 km/uur) 2050 hms
Dag 3: St.Julien de Jourdanne – Rocamadour: 132,83 km in 4.42.21 (28,227 km/uur) 1700 hms
Dag 4: Rocamadour – Beauville: 120,73 km in 4.21.55 (27,657 km/uur) 1300 hms
Dag 5: Beauville – Plaisance: 145.73 km in 5.21.06 (27,231 km/uur) 1900 hms

Deel twee volgt later…

~ door wernermaes op 23 juli 2009.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: