Herdenkingsmunt Louis Braille

Gisteren kreeg ik tot mijn grote blijdschap uit handen van mijn schoonvader een nieuwe herdenkingsmunt van twee euro. Het betreft de recent uitgegeven munt ter herdenking van de 200e Geboortedag van Louis Braille. Niet alleen België maar ook Italië herdenkt Louis Braille.

De Belgische munt ziet er zo uit:

Omschrijving: In het binnenste gedeelte van de munt is het portret van Louis Braille afgebeeld, met aan weerszijden de initialen L en B in het door hem bedachte schrift. Boven het portret staat de inscriptie „LOUIS BRAILLE” en onder het portret staat tussen de jaartallen 1809 en 2009 „BE”, de aanduiding van het land van uitgifte.

De Italiaanse munt waarmee je mij kan plezieren:

Omschrijving: In het binnenste gedeelte van de munt is een hand afgebeeld waarmee een geopend boek al tastend wordt gelezen. Boven de wijsvinger, die naar de verticale inscriptie „LOUIS BRAILLE 1809-2009” wijst, bevinden zich twee vogels, die voor de vrije kennis staan. Rechtsboven is „RI”, de aanduiding van het land van uitgifte, te zien en rechtsonder het muntteken „R”. Onder het boek staat de naam van Braille in het door hem bedachte schrift. Helemaal onderaan staan de initialen „MCC” van ontwerpster Maria Carmela Colanéri.

~ door wernermaes op 26 november 2009.

2 Reacties to “Herdenkingsmunt Louis Braille”

  1. Ik heb hem vandaag in de c1000 (supermarkt) ontvangen hij is zeer mooi.Maar vraag me af wat voor waarde hij nu heeft,kunt u mij dat vertellen

    mvgr

    Anneke Kussendrager

Geef een reactie

 
