Ski@Valmeinier 1800: 20-27/02/2010

Voor de eerste keer beleefde ik een hectische skivakantie in het ski-oord Valmeinier 1800. Als “débutant de ski alpin” diende ik als dusdanig mijn eerste stappen op de latten te zetten onder deskundige begeleiding van een monitor van de Franse skischool ESF. Na een paar dagen echter trok ik die deskundigheid toch wel wat in twijfel. Het merendeel van de lessen bestond namelijk in het volgen van zijn sporen ; suivre mes traces is iets wat verdacht vaak uit zijn mond te horen was.
De voornaamste regels bij het skiën zijn in principe bondig samen te vatten: zet alle druk op de dalski (dit is de meest laag gelegen ski), buig een beetje door de knieën en zorg dat je beetje voorovergebogen hangt, bij het draaien verleg je de druk van de ene naar de andere ski. Met deze basisregels slaagde ik er op het einde in om een rode piste te bedwingen zonder al te veel om mijn bek te gaan. Ik had vooral moeite met steile afdalingen op een ijzige ondergrond; alle druk op de dalski zorgde er dan voor dat die dalski naar het dal gleed en ik dus ook.

De twee liften Jeux in Valmeinier

Voor het overige boekten we deze vakantie met Intersoc en dat is allesbehalve een slecht gegeven: lekker en veel eten, ontspanning en opvang voor de kinderen.
We kregen ook alle soorten weer te verwerken: droog & zonnig de eerste twee dagen, hevige sneeuw de derde dag, natte sneeuw de vijfde dag en hevige wind de laatste dag.

Onze auto kreeg ook zijn portie sneeuwpret te verwerken; gelukkig geraakten we veilig terug in het dal op zomerbanden en zonder sneeuwkettingen.

Onze auto in de sneeuw

~ door wernermaes op 1 maart 2010.

2 Reacties to “Ski@Valmeinier 1800: 20-27/02/2010”

  1. Leuk om te lezen!

  2. Op zomerbanden… You daredevill…

Geef een reactie

 
