Parel van het Pajottenland: 27/03/2010

Net als vorig jaar verscheen ik aan de start van deze semi-klassieker die in tegenstelling tot vorig jaar in juni nu in het voorjaar geprogrammeerd stond. Bij de start was het eigenlijk vrij koud en handschoenen bleken geen overbodige luxe.

Ik liep bij de start een oude bekende van de Platte Tube tegen het lijf die de rit zou afwerken met een aantal beginnende fietsers en daarom opteerde ik voor een andere groep. Het briesje uit het zuidwesten dat het KMI had voorspeld bleek in realiteit een gemene, strakke wind te zijn die er lustig op losbeukte in het weidse Pajottenland. Vrijmoedig posteerde ik mij aldus als een volleerde zweetdief in het wiel van een groep met de wansmakelijke naam de Reetzweters. Na pakweg 40 km had ik het wel gehad met deze bende en koos ik het hazenpad. Niet veel later werd ik ingelopen door een tweede groep die er een hoger tempo op nahield: de Jan Bogaert vrienden. Met deze groep zou ik de rest van de tocht afwerken.

Na pakweg 60 km draaiden we terug met de wind vol in de kont; beneden de 35 per uur zouden we amper nog komen. Op de voorlaatste helling zette één van de Jan Bogaert vrienden aan en ik had wel zin in een duel. Ik nam vol over en dat was het startsein voor een heus koerske de laatste 15 km. Terwijl mijn kompaan zijn groep terug opwachtte versaagde ik niet en ging vol door. De laatste helling deed ik alleen en hierna was constant rond de 40 per uur naar Liedekerke. Toch werd ik nog ingelopen door een deel van het peloton dat zoals verwacht volledig uit elkaar was gespat. Niet veel later bereikten we de finish.

Gegevens: 119,77 km in 3.53.54 (30,723 km/uur)

Samenvatting: organisatie, bevoorrading: tien op tien
parcours: acht op tien (het nieuwe deel in Henegouwen was magnifiek, begin iets minder, maar niet veel).

~ door wernermaes op 28 maart 2010.

2 Reacties to “Parel van het Pajottenland: 27/03/2010”

  1. aha, de reetzweters… collega van mij rijdt daar bij, het is een ploegje uit het dorpje REET, wat het één en ander verklaart natuurlijk! allee, schoon rit precies!

  2. dat verklaart veel🙂

Geef een reactie

 
