Rik Verbrugghe Classic 05/04/2010

Voor de eerste keer stond ik op een erg koude (2 graden in Aywaille om 8.15) en vroege paasmaandag aan de start van deze tocht. Zowat iedereen reed rond met handschoenen en lange broek, enkele ijsberen niet te na genomen.

In den beginne ging het goed vooruit wellicht geholpen door een voelbare meewind. Ik reed naast een achtenzestigjarige vent die er nog erg scherp uitzag. Hij had de voorbije wintermaanden overwinterd in Spanje en vorige week nog meegedaan aan een cyclosportieve in Montélimar. Althans dat beweerde hij toch. De eerste twee hellingen verteerde ik vlot maar een superdag had ik zeker niet. Na de afdaling tot in Esneux vond ik het maar niks dat de organisatie de Côte de Roche aux Faucons niet in het parcours had opgenomen, terwijl we quasi aan de voet passeerden. Niet veel later bereikten we in een buitenwijk van Chaudfontaine – waar Rik Verbrugghe zijn optrekje heeft – de eerste bevoorrading.

Voor het overige vond ik het parcours weinig inspirerend totdat we aan de voet belandden van mijn geliefde Transenster. Helaas moest ik hier de rol lossen. Gelukkig voor mij dienden we niet helemaal tot boven te rijden want halfweg sloegen we linksaf naar beneden. Ik had nooit gedacht de kopgroep nog terug te zien maar toch geraakte ik terug bij de hoofdmacht. Niet omdat ik geweldige benen had, maar wel omdat het peloton van wel zeker 60 man er een slakkegangetje op na hield richting Theux. Op de helling naar Winamplanche werd er wel versneld en deze keer kon ik me wel handhaven in de voorste gelederen. De afsluiter bestond in de lange afdaling naar Remouchamp waar ondanks de tegenwind vlot de zestig per uur overschreden werd.

Gegevens: 109.59 km in 3.36.23 (30,388 km/uur)

Uitpijling: tien op tien, Bevoorrading: zeven op tien (te veel zoetigheid), parcours: zes op tien (geen Côte de Roche aux faucons)

~ door wernermaes op 5 april 2010.

Geef een reactie

 
