La Magnifique: 08/05/2010

Iets na vijfen kroop ik blijgemutst uit mijn bed voor wat de hoogmis zou worden van het wielerseizoen. Met veel moeite duwde ik een paar boterhammen naar binnen en maakte mij op mijn gemak klaar. Iets na zessen vertrok ik samen met Joost naar Rochefort waar we ongeveer omstreeks twintig voor acht aankwamen.

Samen met Gunther startten we klokslag acht uur voor 177 magnifieke kilometers gekruid met eenentwintig officiële helllingen. Er werd besloten om in het begin de krachten te sparen en dat kwam mij goed uit. Tot aan de eerste bevoorrading bleken handschoenen geen overbodige luxe, het was eerlijk gezegd vrij fris. Nadien kwam de zon volop tevoorschijn en toverde een prachtige decor tevoorschijn: knappe panorama’s, aangename autoluwe wegen door bosrijk gebied en de alomaanwezige Lesse die we meermaals te zien kregen.

Na de eerste bevoorrading doemde de eerste zware helling op: Le Fourneau Saint-Michel de welke deze maal heel goed verteerd werd. Het tempo bleef er gestaag in en in het makkelijkere tussenstuk werd er zowaar al iets versneld. De tweede bevoorrading situeerde zich aan de voet van de rustige Côte de Gembes de welke zeer rustig beklommen werd vooraleer het echte zware werk eraan kwam met de opeenvolging van Le Trou du Loup, Côte de Daverdisse, Côte de Secheri en de Côte de Pinval. Naar het einde toe dikte onze groep alsmaar aan maar dat was dan zonder Joost gerekend die – in het begin nog afgeschrikt door de afstand – nu volop te keer ging, op de Côte de Belvaux al zijn duivels ontbond en heel de helling aan kop sleurde totdat we nog met vijf man overbleven. Ikzelf hing er nog met haken en ogen aan, gelukkig had ik mij heel de rit toch wat gespaard. Als ancien kende ik het parcours natuurlijk als mijn broekzak en wist die helling perfect in te delen.

Gegevens: 174,96 km in 6.12.43 (28,165 km/uur)

~ door wernermaes op 9 mei 2010.

Geef een reactie

 
