Andenne – Saint Hubert – Andenne (22/05/2009)

Voor deze tocht die startte aan de oevers van de Maas tekenden drie Inseguitori renners present: de man met de meeste punch in de benen, de vrouwelijke BK en een oude krijger van het eerste uur. De zon was al meteen van de partij en als dusdanig smeerde ik lijf en leden voor het eerst dit jaar in met zonnebrandolie. Aan de start liet ik mijn plan om de 195 km te doen varen en zo vertrokken we blijgemutst voor 170 niet al te lastige kilometers. Bij de start verheugde ik mij erop dat deze maal de helling van Le Fourneau Saint-Michel vanuit Saint-Hubert op het menu stond waardoor ik voor het eerste deze kon afdalen langs de lastigste kant.

Vijf kilometers na de start hadden we al prijs; we moesten uit de vallei van de Maas via de rustige klim naar Bonneville. Dertig kilometer en veel koolzaadvelden verder deed het station van Ciney dienst als lokatie voor een sanitaire tussenstop. Hierna golfde het parcours totdat we aan de eerste bevoorrading kwamen die ingericht was in iemands garage. De brave man verzekerde mij dat het zware werk eraan zat te komen. Hij had gelijk: stilaan naderden we Rochefort via een aantal voor mij onbekende wegen. De weg door het bos naar Frandeux was een pareltje. Door het centrum van Rochefort reden we niet; iets voor de flitspaal sloegen we rechtsaf over een weg in erbarmelijke staat (de enige van heel de tocht eigenlijk).

Hierna zetten we koers naar Saint-Hubert en dit resulteerde in een klim van meer dan 6 kilometers via de N803 tot maar liefst 540 meter hoog. We reden door het centrum pal richting de mooie basiliek van Saint Hubert met zijn barokke voorgevel.

Niet veel later beklommen we dus Le Fourneau Saint-Michel langs de makkelijke kant en ging het in sneltreinvaart naar beneden en verder langs de oever van de Lomme (zijrivier van de Lesse) naar Jemelle want de organisatie had de zware hellingen die je hier makkelijk vindt niet opgenomen in het parcours. Het stuk na de laatste bevoorrading kon me minder bekoren. Hier werden wel enkele robbertjes uitgevochten met andere wielertoeristen waarbij Katie zich niet onbetuigd liet. Alles bleef echter wel amicaal en binnen de perken.

Op een zonovergoten terras nuttigden de mannen van het gezelschap de witte van Hoegaarden.

Gegevens: 173 km aan een 28 gemiddeld (iets meer dan zes uur op de fiets dus).

Koolzaad à volonté


De eerste bevoorrading in de garage


Derde bevoorrading te Buissonville

~ door wernermaes op 25 mei 2010.

Geef een reactie

 
