Mémorial Charles Terryn (Linkebeek)

Op deze zonovergoten zaterdag besloot ik om een stevige training in te lassen (geen kasseien in de Vlaamse Ardennen of weeral het Hageland in). Ik had mijn oog immers laten vallen op een toertocht die morgen georganiseerd wordt, maar die nu al uitgepijld was.

Ik pikte aan op het parcours op de Rue de Hal, iets wat bij mensen met kennis van de wielerhistorie wel een belletje doet rinkelen. Dit was namelijk jarenlang de eerste helling in het parcours van de originele Brabantse pijl. Na de afdaling tot Kasteelbrakel volgde er een eindeloos lange klim door het Bois d’Apechau om hierna met duizelingwekkende snelheid (14%) Ittre binnen te rijden.

Na Ittre volgden er lange stukken op smalle baantjes waar het soms toch wel goed uitkijken was voor tegenliggers en steenslag. Veel lopers waren ook op pad op deze binnenwegen. Over de grootste delen van het parcours kon er echter niet geklaagd worden; voornamelijk goede asfalt. In Ronquières geraakte ik voor de eerste keer het spoor bijster: de uitpijling met fluogroene pijlen was niet altijd even duidelijk. Gelukkig kan ik beschikken over een goed oriëntatievermogen. Niet veel later beklom ik een heuse col: de Col du Bois de la Houssière (151 meter).

Even nadien was ik voor de tweede maal de weg kwijt en moest ik even langer nadenken maar het duurde niet lang of ik vlamde op de grote plaat richting Quenast. Na de brug over de E429 Brussel – Doornik kwam ik terug in voor mij bekend gebied, het wonderschone Pajottenland. Ik kortte de route in daar ik toch nog op een acceptabel uur wou thuisgeraken. De lus door het Pajottenland liet ik voor was ze was en ik nam de korste weg naar Lot. Daar verkeek ik mij danig op de opeenvolging van hellingen om in Alsemberg te geraken alhoewel ik zeer vertrouwd ben met de streek. Vijfentwintig kilometer en een pitsstop in Tervuren later arriveerde ik voldaan thuis klaar om te kuisen en voor een verjaardagsfeestje.

Gegevens: 133,96 km in 4.27.20 (30,066 km/uur).

~ door wernermaes op 2 april 2011.

Geef een reactie

 
