Luik-Bastenaken-Luik 23/04/2011

Na veel getwijfel besloot ik vrijdagavond toch om deze klassieker te rijden. Ik ben niet zot genoeg voor de volledige 270 km maar hield het wijselijk op 155 km. De officiële start was in Ans maar vermits ik geen zin had in het zoeken naar een parking en alles wat daar bij komt kijken reed ik tot in Embourg om me daar in alle rust – en 14 km verder – op het vertrek voor te bereiden. Ter informatie: ik was thuis vertrokken om 6.15 en zat dus om 7.15 al op de fiets.

Onmiddellijk na mijn vertrek sloot ik aan bij een mooi groepje dat er een rustig maar goed tempo op nahield. De splitsing tussen de 139 km en de 255 km kwam er al naar 40 km en ik vreesde dus dat ik nadien 100 km alleen zou moeten afhaspelen. Maar gelukkig voor mij waren er twee verstandige kerels bij die de lange afstand ook aan zich voorbij lieten gaan. We volgden de goed lopende N66 door het bos van Rahier over L’Ancienne Barrière (een niet gecatalogeerde helling). Niet veel later passeerden we Trois-Ponts en kwam de eerste officiële helling van de dag eraan: de Col du Rosier. Mijn twee metgezellen onderhielden een mooi tempo en ik verscheen – zeer tegen mijn natuur in – niet aan de kop. Ik had me voorgenomen om me te sparen tot aan La Redoute aan kilometerpaal 100.

Ook de Côte du Maquisard in Spa en de Mont-Theux overwonnen we met z’n drieën. Mijn eerste kennismaking met de Mont-Theux viel behoorlijk tegen: slechte, heel drukke baan en dan nog eens bijzonder steil. Tien kilometer verder en het uur van de waarheid sloeg: La Redoute. Mijn benen voelden intussen goed aan en ik kwam dan ook zonder forceren boven. De helling daarna, de beruchte Côte de Roche aux Faucons vind ik persoonlijk zelfs zwaarder dan La Redoute, zeker de niet te onderschatten uitloper boven in het veld. Aan de voet van deze helling demarreerde een jonge knaap van de wielerploeg Heylen uit Brustem. Het werd al snel duidelijk dat het de eerste keer was dat hij hier naar boven reed. Een paar honderd meter verder was zijn kaars uit op de 15 percent steile stroken en liet ik hem achter (mijn twee andere kompanen hadden het begeven op La Redoute). Na de korte Côte de Sprimont laadde ik me nog een laatste keer op voor de Côte de Saint-Nicolas in Tilleur.

Op deze wipplank naar eeuwige roem in de echte koers kende ik ook geen problemen. Meer zelfs in de befaamde Vandenbroucke-bocht kon ik nog bijschakelen en versnellen. Naar de aankomstlijn in Ans reed ik niet meer want nu begon voor mij het lastigste van heel de tocht: ik moest mijn weg zien te vinden van Ans dwars door Luik terug naar Embourg. Dit viel al bij al nog mee al moet het gezegd worden dat Luik toch wel een verloederde indruk heeft achtergelaten, zeker de randen ervan. Ook le Place Saint-Lambert kon me niet bekoren. Ondanks dat ik onderweg mijn kaartjes verloor, wist ik mij te oriënteren op de Ourthe. Eind goed, al goed.

Gegevens: 147,99 km in 5.06.33 (28,965 km/uur)

~ door wernermaes op 23 april 2011.

Eén reactie to “Luik-Bastenaken-Luik 23/04/2011”

  1. Dus 100km fietsen met 2 anderen, niet op kop komen, om ze dan op de La Redoutte achter te laten? Dan ook niet wachten en alleen doorrijden?
    Je wacht ze niet eens op om ze te bedanken voor het vele kopwerk? Mooie jongen ben jij…

Geef een reactie

 
