Cotacols et Randocols du centre: 01/04/2012

Op deze zeer zonnige maar tevens erg koude zondagochtend startte ik in Manage voor 125 km doorheen het centrum van ons land, een centrum dat zich voornamelijk situeerde in Henegouwen. Veel volk was er echter niet te bespeuren in dit centrum.

De eerste 56 km tot de bevoorrading veroordeelden mij tot een solo tocht over soms flink hellende wegen die niet altijd in even beste staat bleken te zijn. De bevoorrading was typisch Waals getint: grenadine, koeken en chocolade en nog meer zoetigheid.

Ik bespeurde een groepje dat wel de indruk scheen te geven een degelijk tempo te onderhouden en sloot hierbij aan; het bleek een mix van Vlamingen en een wielertoeristenclub uit Ottignies. Mijn vermoeden bleek juist; ze vlamden stevig door, zodanig zelfs dat de groep op elke klim volledig uit mekaar spatte. De man die dit alles in goede banen leidde was een geblondeerde vent die heel de tocht op de grote plateau afhaspelde.

Na de tweede bevoorrading moest er alsmaar langer gewacht worden op achterblijvers waardoor ik het hazenpad koos. Niet voor lang echter want op de stuk langs het “Canal du Centre” werd ik alsnog ingelopen; de tegenwind bleek te fel en de geblondeerde kerel hamerde er nog altijd flink op los. Samen reden we binnen.

Een tamelijk mooie tocht maar wel veel putten in sommige wegen.

Gegevens: 128,02 km in 4.13.56 (30,249 km/uur)

Parcours

~ door wernermaes op 11 april 2012.

Geef een reactie

 
